Apakah itu dow jones/ gold ratio?
dow jones merupakan index saham di USA dan gold merupakan harga emas semasa dlm USD. Keduanya boleh dilihat di www.kitco.com pada index DJIA dan GOLD. Berdasarkan harga semasa kita boleh bahagi untuk mendapatkan petunjuk(ratio) kepada berapa ounce emas yg diperlukan untuk membeli dow jones index.

Pembacaan ratio menunjukkan apabila ratio telah tinggi (50) ia adalah pentunjuk bahawa harga saham telah keparas tertinggi dan harga saham merupakan paras terendah. Di sebaliknya pula bila ratio rendah(1) ia adalah petunjuk bahawa harga saham telah merundum jatuh paling rendah dan harga emas telah mencecah paras tertinggi.

Sejarah menunjukan harga emas dan saham sentiasa berlawanan satu sama lain semenjak tahun 1913 apabila wang tiada sandaran emas lagi.

Ia boleh dijadikan petunjuk bila kita patut beli emas dan bila kita patut jual emas.





Berdasarkan ratio (7.8) semasa 2011. Sekrang adalah masa terbaik untuk membeli emas sebelum harga meningkat lebih mahal. Berdasarkan "peak cycle" dan "bottom cycle" pasaran lepas kita boleh membuat angaran ratio pada masa hadapan. Carta dibawah menunjukan bahawa emas akan bakal mencecahi paras usd10,000 pada tahun antara 2012 dan 2016.