Mengapa pelaburan EMAS adalah peluang terbesar seumur hidup anda!!!!!

Setiap pasaran menaik emas utama dalam sejarah moden telah mempamerkan tiga tahap-tahap asas:

1. Peringkat Deflasi Mata Wang
2. Peringkat Permintaan Pelaburan
3. Peringkat Kegilaan
 

Satu kenaikan harga emas secara beransur-ansur diperingkat awal.
Diikuti oleh kenaikan secara mendadak dan dramatik menuju ke penghujung.
contoh fenomena ini pada tahun 1970s pasaran menaik emas seperti di bawah

Pada hari ini ketika pasaran emas menaik, kita telah lihat dua peringkat pertama telah berlaku.
Semasa peringkat pertama pasaran emas, harga emas telah meningkat kerana nilai USD dolar menurun.
Kita telah pun mengalami fenomena ini  dari sembilan tahun lepas  iaitu penurunan  33% US Dollar Index  antara musim panas 2001 dan musim bunga 2011.


Dalam peringkat kedua, harga emas terus meningkat disebabkan permintaan pelaburan yang semakin meningkat dari bank2 negara, pelabur pensendirian dan institusi pelaburan. Pelabur mahu melindungi kekayaan mereka dengan membuang USD dolar yg semakin menurun , dan pada masa yang sama pelabur tertarik dgn kenaikan yang sederhana di peringkat pertama pasaran kenaikan emas.Oleh sebab itu pelabur-pelabur memulakan untuk menyimpan  emas dan menyebabkan harga emas akan terus dan semakin menaik. Ini berlaku sekarang.

Dengan pengenalan ETF(Exchange Traded Fund) emas semakin popular berbanding sekuriti lain, permintaan pelaburan mempunyai kekuatan tersendiri sejak bermulanya pasaran kenaikan emas ini, ianya semakin bertambah dalam  muatan  berat ton dan nilai dolar. Dan ia terus mengalami peningkatan berterusan sekrang.


Tahap-tahap kedua dan pertama pasaran kenaikan emas pada umumnya memberi keuntungan yg besar kepada pelabur
Malah, harga emas dalam pasaran kenaikan ini telah meningkat sebanyak 449%.
Tetapi di peringkat akhir dan ketiga pasaran kenaikan emaslah yang boleh menukar pelabur-pelabur setiap hari menjadi jutawan segera.

Peringkat Tiga: KEGILAAN

Semasa peringkat ketiga pasaran kenaikan emas, perebutan pembelian emas seluruh dunia akan menyebabkan harga emas meledak naik secara mendadak.
Melihat bagaimana sesuatu begini mungkin berlaku hari ini, pasaran 1970s  menunjukkan peningkatan serupa seperti  pasaran emas moden:

Kenaikan mendadak akan pasti berlaku, gejala-gejala awal di mana kita sudah dapat melihat hari ini, boleh menggandakan harga emas sebanyak 100, 200, 300, dan melebihi 400% mulai hari ini tahap-tahap dalam masa 30 bulan.
Ini bukan ramalan semata2, rata2 pakar-pakar dalam bidang ini bersetuju.


Sekarang, jika anda fikir yang ramalan-ramalan ini mengejutkan atau sekadar teori kontroversi. Anda silap!.Disebabkan emas bersifat menentang inflasi , dan diterima secara universal iaitu kaedah menyimpan kekayaan.  Harga emas telah mengikuti satu corak-corak pergerakan yang boleh diramal berdasarkan ekonomi. Jadi apa yang telah terjadi pada tahun 1970s, walaupun dramatik, ianya tidak luar biasa atau mengejutkan pakar ekonomi.

Dan apa yang didapati keadaan yg sama telah berlaku sekarang iaitu penurunan nilai mata wang, permintaan pelabur terhadap emas semakin bertambah dan harga yang bakal meledak tidak lama lagi. Tetapi ada satu factor lagi pada kali ini yang akan menyebabkan kita akan mengalami situasi kenaikan yang lebih mendadak berbanding 1970an yang tidak ada pada 30 tahun lepas iaitu

Faktor China
Negara China amat berbeza dahula dan sekarang. Anda pasti mendengar ekonomi china yang semakin berkembang hampir setiap hari dalam berita. Tetapi apa kebanyakan orang tidak tahu disebalik wangtunai yang mereka ada,disebalik kilang2 barangan mereka. Orang Cina masih jauh kekurangan aset tunggal yang penting iaitu emas untuk menjaga kestabilan ekonomi mereka, keyakinan bagi rejim mereka , dan akhirnya, untuk mencapai persamaan dengan kekuasaan
barat.
Mereka kekurangan aset tunggal dimana kerajaan-kerajaan lain telah bergantung kepadanya selama berabad -abad mengharungi kemelesetan dan kesan-kesan tahun inflasi pada mata wang-mata wang rizab mereka. China kekurangan emas.

Berbanding dengan negara Asia, Eropah , dan ekonomi-ekonomi Amerika Utara, China sangat kekurangan dalam satu bidang yang mungkin paling penting kepada mereka pada tahun akan datang. Melihat dengan terperenci pada rizab-rizab asing diatas, anda dapat menyaksikan bahawa mereka perlu mengandakan pegangan-pegangan emas mereka untuk sama dengan rizab negara2 lain.
Dan ketika anda membaca 
ini, mereka sedang melakukannya sekrang.

Bukan sahaja kerajaan china sahaja melalui institusi kewangan mereka telah membanjiri pasaran emas ini malah segmen tunggal terbesar pembeli datangnya dari pelabur-pelabur persendirian China. Keluarga Cina menyimpan di antara 30% dan 40% daripada pendapatan tahunan mereka (purata). Ianya lapan kali ganda berbanding kadar menyimpan di Amerika akan tetapi hingga sekrang pasaran emas tempatan Cina masih jauh ketinggalan berbanding Amerika Syarikat dan Eropah. Ia membuktikan permintaan berterusan setiap tahun.

Tetapi seperti institusi perbankan, pelabur-pelabur individu ini semakin menutup "jurang emas" ini
sejak tahun lepas, permintaan domestik untuk pelaburan-pelaburanemas jaring di China telah bertambah 121%.

Menurut UBS, pengurus kedua terbesar aset-aset kekayaan persendirian dunia:
"Pasaran emas antarabangsa sekarang ialah memberi perhatian serius ke atas permintaan emas China, bukan sahaja dari perspektif aset rizab rasmi, tetapi juga permintaan swasta." 

Segala kegiatan ini daripada dua ekonomi kedua terbesar dunia telah menyumbang kepada kenaikan harga emas dunia. Letupan sebenar dalam kenaikan nilai emas , bagaimanapun, belum lagi datang. Dan berkemungkinan, ia akan menjadi satu magnitude tertinggi yang tidak pernah dilihat sebelum ini.

Cuma berfikir tentang ini:
Jika penggunaan emas tempatan China akan menandingi A.S.menyamakan, dunia perlu menghasilkan 12.4 juta auns tambahan emas. Itu lebih daripada China sendiri — pengeluar terbesar tunggal dunia —menjadi dalam setahun.
Dan memandangkan bahawa pengeluaran emas dunia menurun dari masa lalu 10 tahun, mengeluarkan 12 juta auns tambahan emas setiap tahun bertemu permintaan akan bertambah sukar, jika tidak mustahil.
Peristiwa penting sebegitu akan menolak harga-harga emas menjadi lebih tinggi dari biasa.
Jadi, tidak kira yang anda mendengar.kesimpulan hampir selalu 
sama:
Jika anda tidak merebut peluang ini, Ia mustahil anda akan dapat melihat satu pasaran kenaikan harga emas seperti ini terjadi semula dalam hayat anda.

dari www.emaskelantan.com